Jak zdravě spát

Někoho to možná překvapí, ale zdravý člověk prospí v součtu přibližně třetinu svého života. Kvalitní spánek představuje jednu ze základních tělesných potřeb.

Dostatek spánku je nutný pro obnovování rozumových schopností člověka a udržování potřebné tělesné i duševní kondice, v období dospívání je rovněž nezbytný pro zdravý růst a vývoj organismu.

Přesto se u mnoha dospívajících (přibližně u 30 až 50%) projevují různé poruchy spánku. Potížím s usínáním či s nedostatkem spánku lze předcházet dodržováním zásad tzv. spánkové hygieny.

Jak dlouhý spánek tělo potřebuje?

Dospívající chlapec ve věku 11 až 13 let by měl spát 9 až 11 hodin denně, ve věku 13 až 17 let 8 až 10 hodin denně. Dospělý člověk by měl spát 6 až 8 hodin denně.

Jak spát zdravěji?

Především je vhodné si stanovit pravidelnou dobu spánku a chodit spát každý den ve stejnou dobu (± 15 minut). Pravidelná doba ukládání ke spánku by měla být dodržena bez ohledu na to, zda je nebo není nutné následující ráno vstávat (o víkendech, o prázdninách a podobně).

Ke spánku by se člověk neměl ukládat náhle, ale po předchozí přípravě. Během 3 hodin před spaním se nedoporučuje jíst, pít močopudné nápoje (např. čaj, sladké nápoje), cvičit nebo sportovat.

Alespoň 1 hodinu před spaním se nedoporučuje sledovat televizi, používat počítač, tablet, mobilní telefon a podobná zařízení. Světlo o nízké frekvenci, které z těchto zdrojů vychází, má totiž stimulační účinky, což může vést k problémům s usínáním.

V místnosti, kde se spí, by měla být spíše nízká teplota (optimálně 18°C). Spaní v přetopených místnostech je velmi nezdravé. Pokud počasí dovoluje, je vhodné spát při pootevřeném okně.

Psychické napětí před spaním může u dospívajících jedinců souviset se zvýšenou hormonální hladinou a s nedostatečným uspokojováním sexuálních potřeb. K uvolnění takovéhoto napětí dobře poslouží masturbace ve  večerních hodinách či přímo před spaním.

Co si oblékat do spaní?

Především je naprosto nevhodné spát ve stejném oblečení (či spodním prádle), které má člověk na sobě přes den. Někteří lidé si berou do spaní pyžamo, jiní dávají přednost tričku a spodnímu prádlu. Pro kvalitní spánek je důležité, aby spícího člověka nikde nic neškrtilo (například příliš těsná guma v pase). Pyžamo nebo jiné oblečení do spaní by tedy mělo být pokud možno volné.

Někteří odborníci doporučují spát co nejméně oblečený, případně zcela nahý. V určité fázi spánku totiž dochází k určitému poklesu tělesné teploty a ochlazení povrchu těla (přibližně o 0,4°C), avšak příliš hřejivé oblečení může tento proces poklesu teploty narušovat. Kromě toho, při spaní bez pyžama pokožka lépe dýchá.

Naproti tomu je vhodné se před spaním důkladně přikrýt dekou či jinou přikrývkou. Přehřívání pod dekou nehrozí, protože i ve spánku má člověk určitou schopnost pohybu a přikrývku si dovede podle potřeby upravit.

Na co si dávat pozor?

Poruchy spánku často souvisejí s působením stresu a se zvýšeným psychickým napětím. Potíže mohou být způsobeny rovněž oslabením organismu v důsledku akutního či chronického onemocnění. Kvalitu spánku ohrožuje rovněž nevhodný životní styl (například hromadění tzv. spánkového dluhu během týdne a následné „dohánění“ spánku o víkendu) a rušivé vlivy prostředí (například nadměrný hluk či osvětlení v místě spánku).

V případě závažných poruch spánku (obtížné usínání, časté buzení a podobně) je vhodné obrátit se na lékaře.

Kam dál?

Moje tělo se mění

A co tam máš ty?

Jednotliví muži a chlapci se od sebe liší, ale základní stavba jejich těla je u všech stejná. Mužské pohlavní orgány mají řadu názvů, z nichž některé jsou spisovné, jiné nespisovné nebo dokonce neslušné.


Já se tak stydím!

Dospívající člověk se občas dostává do situací, kdy se za své tělo stydí. V určitých situacích je přiměřený stud normální. Avšak nikdo není naprosto dokonalý a neměl by se za svůj vzhled stydět.


Co a jak se mění?

V pubertě dochází k řadě změn v tělesném vzhledu chlapce. Jeho tělo přestává vypadat dětsky a začíná se přibližovat k podobě dospělého člověka. Zde je přehled základních změn.


Pět stupňů vývoje

Různí chlapci se vyvíjejí různým tempem, avšak v období dospívání každý prochází několika stupni tělesného vývoje. Stupnici vývoje pohlavních orgánů sestavil anglický lékař James Tanner.


Jak moc vyrostu?

O změnách tělesné výšky a hmotnosti během puberty, a také o jejich vzájemném poměru.

 

 
Já chci mít větší penis!

Někteří chlapci se trápí, protože si myslí, že jejich penis je příliš malý. V tomto příspěvku najdete informace na téma „malý penis“.

 


Co se mi to s ním děje?

O tělesném projevu známém pod názvem erekce (ztopoření penisu) a o problémech, které s ní mohou být spojeny, když se dostaví v nežádoucí dobu a na nežádoucím místě.


Hra pro jednoho

Pohlavní orgány mohou být zdrojem příjemných pocitů. Proto většina dospívajících chlapců masturbuje. Někdy se u nich dostavuje tzv. poluce. Co to všechno znamená?

 

Jak o sebe pečovat

Jak pečovat o čistotu?

Být čistý je důležité v každém věku. Dospívající chlapec by však měl věnovat zvláštní pozornost mytí některých částí svého těla.

 

Žalud a předkožka

Pokud předkožka není příliš úzká, dá se stahovat za žalud penisu. Někteří chlapci mají zúženou předkožku (fimózu), která se dá léčit i jinak, než operativně.

 

Samovyšetření varlat

Jednoduchou metodou samovyšetření varlat se dá odhalit nebezpečný nádor, jehož úspěšná léčba závisí právě na včasném odhalení.

 

Potřebuješ zhubnout?

  Celkový vzhled postavy je do značné míry dán poměrem mezi tělesnou výškou a hmotností. Pokud dospívající chlapec řeší problémy s nadváhou nebo obezitou, může mu hodně pomoci úprava jídelníčku.

 

Jak zdravě spát

Zdravý člověk prospí v součtu přibližně třetinu svého života. Kvalitní spánek představuje jednu ze základních tělesných potřeb.

 

Jak se oholit

Od určitého věku začínají chlapcům růst vousy. Existuje více způsobů, jak se holit. Někteří lidé si holí i ochlupení na některých částech těla.

 


Trenýrky nebo slipy?

Existují různé typy spodního prádla. Každý z nich má své výhody i nevýhody. Co je důležité při výběru „správného“ spodního prádla pro chlapce či muže?

 

Já a ti ostatní

Jak to mají dívky?

Také dívky procházejí obdobím pohlavního dospívání. A také chlapci by měli o dívčím dospívání alespoň něco vědět, aby nepodléhali zkresleným představám a nedostávali se do trapných situací.


Chlapci a dívky spolu

Během puberty se většina chlapců začíná zajímat o dívky. Někdy spolu začínají „chodit“ a prožívat své první lásky.

 


Láska a erotika

Člověk má potřebu milovat a být milován. Kromě kamarádství či přátelství existují i erotické vztahy.

 


Nejsem homosexuál?

Pro dospívajícího člověka je důležité kamarádství. Ale jak důvěrný může být vztah ke kamarádovi, aniž by se jednalo o projev homosexuality (tedy pohlavní náklonnosti k osobě téhož pohlaví)?


Já už nejsem dítě!

V pubertě se mění nejen tělesný vzhled, ale i způsob uvažování. Chlapec přestává myslet jako dítě a začíná myslet jako dospělý. To může vést ke konfliktům s okolím, hlavně s dospělými.

 

Nenech si ubližovat

Pohlavní zneužívání

Dospívající člověk se může stát obětí pohlavního zneužívání ze strany dospělého. Takovému zneužívání se lze bránit, a když už nastane, dá se řešit.

 


Týrání

Dospívající člověk se může stát obětí domácího násilí a hrubého, násilného zacházení. Takovému zacházení se lze bránit, a když už nastane, dá se řešit.

 


Násilí ve škole

Dospívající člověk se může stát obětí násilí i ve škole, ze strany spolužáků. Problém zvaný šikana je sice závažný, ale dá se řešit. Vždy je nejdůležitější se někomu svěřit.

 


Počítačová kriminalita

Dospívající člověk se může stát obětí počítačové a internetové kriminality. Tomu se lze bránit, a když už se něco stane, dá se to řešit.

 

Poradna, návštěvní kniha, seznam literatury

Otázky a odpovědi

Nenašel jsi na stránkách, co jsi hledal? V této poradně dostaneš odpovědi na své dotazy týkající se pohlavního dospívání a všeho, co s ním souvisí.

 

Návštěvní kniha

Do Návštěvní knihy můžete napsat svůj vlastní příspěvek. Chcete se podělit o své zkušenosti? Máte nějaký zajímavý nápad? Pokud ano, můžete vložit vlastní příspěvek.

 

Ankety a dotazníky

Na přání některých návštěvníků zde nabízím možnost hlasování v anketách na různá témata.

 

Seznam literatury

Odkazy

Knížky

Text © MUDr. Jiří Staněk, 2013 - 2017
Illustrations © Lukáš Ryholec, 2013 - 2017