Potřebuješ zhubnout?

Celkový vzhled postavy je do značné míry dán poměrem mezi tělesnou výškou a hmotností. Podle tohoto poměru, a také podle celkové tělesné stavby, lze rozlišit několik tělesných typů (neboli somatotypů).
 

  • typ astenický – má nízkou hmotnost, vysokou postavu a vyzáblé tělo
  • typ atletický – má střední hmotnost, silnou postavu a svalnaté tělo
  • typ pyknický – má vysokou hmotnost, zavalitou postavu a tučné tělo 

Somatotypy (tělesné typy) – astenický, atletický a pyknický

Poměr mezi tělesnou výškou a hmotností lze vyjádřit pomocí veličiny zvané BMI, tedy Body Mass Index (= index tělesné hmotnosti). Počítá se z výšky a hmotnosti podle následujícího vzorce:

 

Tak například, pokud chlapec váží 47 kilogramů a měří 1,6 metru (tj. 160 cm), pak hodnota jeho BMI činí 18,36 (číslo 47 vydělíme druhou mocninou čísla 1,6 → tedy 47 děleno 2,56 = 18,359375, po zaokrouhlení na dvě desetinná místa bude výsledek 18,36).
Přitom platí, že u dospělých by se hodnoty BMI měly pohybovat v rozmezí 18 až 25 , avšak pro dospívající platí jiné hodnoty, než pro dospělé. Rovněž se rozlišují hodnoty pro chlapce a pro dívky.

Pokud je hodnota BMI nižší, než spodní hranice optimální (ideální) hodnoty pro danou věkovou kategorii, jedná se o podváhu. V případě, že má někdo vyšší hodnotu, než činí horní hranice pro jeho věk, lze u něj předpokládat nadváhu nebo dokonce obezitu. Pod pojmem obezita se rozumí nadměrné ukládání tuků, které poškozuje zdraví jedince.

Potřebuješ zhubnout?

Pokud dospívající chlapec řeší problémy s nadváhou nebo obezitou, může mu hodně pomoci úprava jídelníčku. V žádném případě to však neznamená, že ten, kdo chce zhubnout, by měl hladovět. Ani to nelze doporučit, protože hladovění narušuje zdravý vývoj jedince a v krajních případech může ohrozit život.

Avšak určitým druhům potravin by se každý, kdo chce hubnout, měl vyhýbat. Patří k nim zejména:

  • tzv. bílé pečivo, tedy pečivo z pšeničné mouky (například rohlíky, housky a veky)
  • živočišné tuky všeho druhu (sádlo, máslo)

Naopak k potravinám, které lze při hubnutí doporučit, patří:

  • zelenina, ovoce (ne moc sladké)
  • tzv. tmavé pečivo („černý“ chléb) a pečivo celozrnné
  • ryby a drůbež

Zbytečnému hladovění se dá zabránit konzumací potravin, které sice dobře zasytí, ale přitom se po nich netloustne. Mezi takové potraviny patří například:

  • ovesná kaše
  • zelenina (některé druhy obsahují až 90% vody)
  • ořechy
  • vejce

Mezi základní pravidla zdravé výživy patří rozdělení denního příjmu potravy do většího množství jídel. V ideálním případě by takových jídel mělo být 5 až 6 denně (snídaně, oběd, večeře, dvě až tři svačiny).

Při hubnutí je důležitý rovněž příjem tekutin, pokud možno neslazených. Dospívající člověk by měl denně vypít alespoň 50 až 70 ml tekutin na 1 kg tělesné hmotnosti. Například čtrnáctiletý chlapec, který váží 50 kg, by měl za den vypít přibližně 3 000 ml = 3 litry tekutin.

Úpravu jídelníčku je vhodné spojit také s pohybem. Někteří lidé si myslí, že přebytečná kila je nejlepší „vyběhat“. Nicméně nejvhodnější pohybovou aktivitou není běh, nýbrž plavání. Při plavání totiž tělo vydává velké množství energie, a přitom na rozdíl od běhu tolik nezatěžuje klouby. Navíc plavání představuje pro tělo rovnoměrnou zátěž, kdežto při běhu jsou více zatěžovány dolní končetiny. Během plavání je však třeba dodržovat určité bezpečnostní zásady, zejména nepřeceňovat své síly.

Potřebuješ přibrat?

Nadváha či obezita dovedou člověku znepříjemnit život. Někteří chlapci však mají opačný problém – jsou příliš hubení a potřebovali by alespoň trochu přibrat na váze.

Pokud má chlapec potíže s příliš nízkou tělesnou hmotností, neměl by tento problém řešit přejídáním. Ten, kdo potřebuje přibrat, by se neměl přejídat velkým množstvím sladkých či tučných jídel, protože přejídání způsobuje zažívací potíže.

Mnohem účinnějším způsobem, jak zdravě přibrat, je volba vhodných potravin, mezi něž patří například:

  • plnotučné mléčné výrobky (například plnotučné mléko a jogurty)
  • pečivo, těstoviny, rýže
  • sušené ovoce všeho druhu
  • ořechy (včetně kokosu a mandlí)

Kam dál?

Moje tělo se mění

A co tam máš ty?

Jednotliví muži a chlapci se od sebe liší, ale základní stavba jejich těla je u všech stejná. Mužské pohlavní orgány mají řadu názvů, z nichž některé jsou spisovné, jiné nespisovné nebo dokonce neslušné.


Já se tak stydím!

Dospívající člověk se občas dostává do situací, kdy se za své tělo stydí. V určitých situacích je přiměřený stud normální. Avšak nikdo není naprosto dokonalý a neměl by se za svůj vzhled stydět.


Co a jak se mění?

V pubertě dochází k řadě změn v tělesném vzhledu chlapce. Jeho tělo přestává vypadat dětsky a začíná se přibližovat k podobě dospělého člověka. Zde je přehled základních změn.


Pět stupňů vývoje

Různí chlapci se vyvíjejí různým tempem, avšak v období dospívání každý prochází několika stupni tělesného vývoje. Stupnici vývoje pohlavních orgánů sestavil anglický lékař James Tanner.


Jak moc vyrostu?

O změnách tělesné výšky a hmotnosti během puberty, a také o jejich vzájemném poměru.

 

 
Já chci mít větší penis!

Někteří chlapci se trápí, protože si myslí, že jejich penis je příliš malý. V tomto příspěvku najdete informace na téma „malý penis“.

 


Co se mi to s ním děje?

O tělesném projevu známém pod názvem erekce (ztopoření penisu) a o problémech, které s ní mohou být spojeny, když se dostaví v nežádoucí dobu a na nežádoucím místě.


Hra pro jednoho

Pohlavní orgány mohou být zdrojem příjemných pocitů. Proto většina dospívajících chlapců masturbuje. Někdy se u nich dostavuje tzv. poluce. Co to všechno znamená?

 

Jak o sebe pečovat

Jak pečovat o čistotu?

Být čistý je důležité v každém věku. Dospívající chlapec by však měl věnovat zvláštní pozornost mytí některých částí svého těla.

 

Žalud a předkožka

Pokud předkožka není příliš úzká, dá se stahovat za žalud penisu. Někteří chlapci mají zúženou předkožku (fimózu), která se dá léčit i jinak, než operativně.

 

Samovyšetření varlat

Jednoduchou metodou samovyšetření varlat se dá odhalit nebezpečný nádor, jehož úspěšná léčba závisí právě na včasném odhalení.

 

Potřebuješ zhubnout?

  Celkový vzhled postavy je do značné míry dán poměrem mezi tělesnou výškou a hmotností. Pokud dospívající chlapec řeší problémy s nadváhou nebo obezitou, může mu hodně pomoci úprava jídelníčku.

 

Jak zdravě spát

Zdravý člověk prospí v součtu přibližně třetinu svého života. Kvalitní spánek představuje jednu ze základních tělesných potřeb.

 

Jak se oholit

Od určitého věku začínají chlapcům růst vousy. Existuje více způsobů, jak se holit. Někteří lidé si holí i ochlupení na některých částech těla.

 


Trenýrky nebo slipy?

Existují různé typy spodního prádla. Každý z nich má své výhody i nevýhody. Co je důležité při výběru „správného“ spodního prádla pro chlapce či muže?

 

Já a ti ostatní

Jak to mají dívky?

Také dívky procházejí obdobím pohlavního dospívání. A také chlapci by měli o dívčím dospívání alespoň něco vědět, aby nepodléhali zkresleným představám a nedostávali se do trapných situací.


Chlapci a dívky spolu

Během puberty se většina chlapců začíná zajímat o dívky. Někdy spolu začínají „chodit“ a prožívat své první lásky.

 


Láska a erotika

Člověk má potřebu milovat a být milován. Kromě kamarádství či přátelství existují i erotické vztahy.

 


Nejsem homosexuál?

Pro dospívajícího člověka je důležité kamarádství. Ale jak důvěrný může být vztah ke kamarádovi, aniž by se jednalo o projev homosexuality (tedy pohlavní náklonnosti k osobě téhož pohlaví)?


Já už nejsem dítě!

V pubertě se mění nejen tělesný vzhled, ale i způsob uvažování. Chlapec přestává myslet jako dítě a začíná myslet jako dospělý. To může vést ke konfliktům s okolím, hlavně s dospělými.

 

Nenech si ubližovat

Pohlavní zneužívání

Dospívající člověk se může stát obětí pohlavního zneužívání ze strany dospělého. Takovému zneužívání se lze bránit, a když už nastane, dá se řešit.

 


Týrání

Dospívající člověk se může stát obětí domácího násilí a hrubého, násilného zacházení. Takovému zacházení se lze bránit, a když už nastane, dá se řešit.

 


Násilí ve škole

Dospívající člověk se může stát obětí násilí i ve škole, ze strany spolužáků. Problém zvaný šikana je sice závažný, ale dá se řešit. Vždy je nejdůležitější se někomu svěřit.

 


Počítačová kriminalita

Dospívající člověk se může stát obětí počítačové a internetové kriminality. Tomu se lze bránit, a když už se něco stane, dá se to řešit.

 

Poradna, návštěvní kniha, seznam literatury

Otázky a odpovědi

Nenašel jsi na stránkách, co jsi hledal? V této poradně dostaneš odpovědi na své dotazy týkající se pohlavního dospívání a všeho, co s ním souvisí.

 

Návštěvní kniha

Do Návštěvní knihy můžete napsat svůj vlastní příspěvek. Chcete se podělit o své zkušenosti? Máte nějaký zajímavý nápad? Pokud ano, můžete vložit vlastní příspěvek.

 

Ankety a dotazníky

Na přání některých návštěvníků zde nabízím možnost hlasování v anketách na různá témata.

 

Seznam literatury

Odkazy

Knížky

Text © MUDr. Jiří Staněk, 2013 - 2017
Illustrations © Lukáš Ryholec, 2013 - 2017