Potřebuješ zhubnout?

Celkový vzhled postavy je do značné míry dán poměrem mezi tělesnou výškou a hmotností. Podle tohoto poměru, a také podle celkové tělesné stavby, lze rozlišit několik tělesných typů (neboli somatotypů).
 

  • typ astenický – má nízkou hmotnost, vysokou postavu a vyzáblé tělo
  • typ atletický – má střední hmotnost, silnou postavu a svalnaté tělo
  • typ pyknický – má vysokou hmotnost, zavalitou postavu a tučné tělo 

Poměr mezi tělesnou výškou a hmotností lze vyjádřit pomocí veličiny zvané BMI, tedy Body Mass Index (= index tělesné hmotnosti). Počítá se z výšky a hmotnosti podle následujícího vzorce:

 

Tak například, pokud chlapec váží 47 kilogramů a měří 1,6 metru (tj. 160 cm), pak hodnota jeho BMI činí 18,36 (číslo 47 vydělíme druhou mocninou čísla 1,6 → tedy 47 děleno 2,56 = 18,359375, po zaokrouhlení na dvě desetinná místa bude výsledek 18,36).
Přitom platí, že u dospělých by se hodnoty BMI měly pohybovat v rozmezí 18 až 25 , avšak pro dospívající platí jiné hodnoty, než pro dospělé. Rovněž se rozlišují hodnoty pro chlapce a pro dívky.

Pokud je hodnota BMI nižší, než spodní hranice optimální (ideální) hodnoty pro danou věkovou kategorii, jedná se o podváhu. V případě, že má někdo vyšší hodnotu, než činí horní hranice pro jeho věk, lze u něj předpokládat nadváhu nebo dokonce obezitu. Pod pojmem obezita se rozumí nadměrné ukládání tuků, které poškozuje zdraví jedince.

Potřebuješ zhubnout?

Pokud dospívající chlapec řeší problémy s nadváhou nebo obezitou, může mu hodně pomoci úprava jídelníčku. V žádném případě to však neznamená, že ten, kdo chce zhubnout, by měl hladovět. Ani to nelze doporučit, protože hladovění narušuje zdravý vývoj jedince a v krajních případech může ohrozit život.

Avšak určitým druhům potravin by se každý, kdo chce hubnout, měl vyhýbat. Patří k nim zejména:

  • tzv. bílé pečivo, tedy pečivo z pšeničné mouky (například rohlíky, housky a veky)
  • živočišné tuky všeho druhu (sádlo, máslo)

Naopak k potravinám, které lze při hubnutí doporučit, patří:

  • zelenina, ovoce (ne moc sladké)
  • tzv. tmavé pečivo („černý“ chléb) a pečivo celozrnné
  • ryby a drůbež

Zbytečnému hladovění se dá zabránit konzumací potravin, které sice dobře zasytí, ale přitom se po nich netloustne. Mezi takové potraviny patří například:

  • ovesná kaše
  • zelenina (některé druhy obsahují až 90% vody)
  • ořechy
  • vejce

Mezi základní pravidla zdravé výživy patří rozdělení denního příjmu potravy do většího množství jídel. V ideálním případě by takových jídel mělo být 5 až 6 denně (snídaně, oběd, večeře, dvě až tři svačiny). Snídaně by měla tvořit 25 až 30% denního příjmu potravy, dopolední svačina 10%, oběd 30%, odpolední svačina 10% a večeře zbývajících 20 až 25%.

Při hubnutí je důležitý rovněž příjem tekutin, pokud možno neslazených. Dospívající člověk by měl denně vypít alespoň 50 až 70 ml tekutin na 1 kg tělesné hmotnosti. Například čtrnáctiletý chlapec, který váží 50 kg, by měl za den vypít přibližně 3 000 ml = 3 litry tekutin.

Úpravu jídelníčku je vhodné spojit také s pohybem. Někteří lidé si myslí, že přebytečná kila je nejlepší „vyběhat“. Nicméně nejvhodnější pohybovou aktivitou není běh, nýbrž plavání. Při plavání totiž tělo vydává velké množství energie, a přitom na rozdíl od běhu tolik nezatěžuje klouby. Navíc plavání představuje pro tělo rovnoměrnou zátěž, kdežto při běhu jsou více zatěžovány dolní končetiny. Během plavání je však třeba dodržovat určité bezpečnostní zásady, zejména nepřeceňovat své síly.

Potřebuješ přibrat?

Nadváha či obezita dovedou člověku znepříjemnit život. Někteří chlapci však mají opačný problém – jsou příliš hubení a potřebovali by alespoň trochu přibrat na váze.

Pokud má chlapec potíže s příliš nízkou tělesnou hmotností, neměl by tento problém řešit přejídáním. Ten, kdo potřebuje přibrat, by se neměl přejídat velkým množstvím sladkých či tučných jídel, protože přejídání způsobuje zažívací potíže.

Mnohem účinnějším způsobem, jak zdravě přibrat, je volba vhodných potravin, mezi něž patří například:

  • plnotučné mléčné výrobky (například plnotučné mléko a jogurty)
  • pečivo, těstoviny, rýže
  • sušené ovoce všeho druhu
  • ořechy (včetně kokosu) a mandle